Konstruowana z klocków litera jako bryła za sprawą dziecięcych działań wyłania się, nabiera kształtu, rośnie i dojrzewa. Dzieciom towarzyszy element niespodzianki i zaskoczenia, mają możliwość uczenia się na błędach. Korpus wyrazów, które dzieci konstruują i odczytują, poszerza się z zajęć na zajęcia: razem to około 1,3 tysiąca wyrazów.
Projekt Skuteczne zdziwienie. Wyzwalamy myślenie został dwukrotnie wyróżniony na INTARG – Międzynarodowych Targach Wynalazków i Innowacji. Zdobył złoty medal International Invention and Innovation Show oraz nagrodę World Invention Intellectual Property Associations WIIPA a także nominację i wyróżnienie w konkursie Książka roku 2020 Polskiej Sekcji IBBY.
Rozwiązanie jest oryginalną i unikatową w skali kraju propozycją holistycznego podejścia do nauki czytania i pisania dzieci w wieku przedszkolnym. Nauka czytania traci swój formalny charakter. Czytanie dziecięce zaczyna być rodzajem ekspresji i artystycznego wyrazu. Fundamentalne znaczenie nadaje kategorii skutecznego zdziwienia (J. Bruner 1965) w procesie uczenia się przez mówienie, działanie i uczenia się o charakterze percepcyjnym.